Trzy Oleje Św. Cypriana

W praktyce ze Św. Cyprianem możemy spotkać się z dwoma charakterystycznymi elementami, a są to trzy gwoździe oraz trzy oleje. Trzy gwoździe z oczywistych względów od razu kojarzą się ze śmiercią Chrystusa na krzyżu. Jakkolwiek to nie jedyne ich znaczenie w kontekście praktyki z Cyprianem. W tym tekście jednak wolałbym się skupić na trzech olejach, na gwoździe przyjdzie czas kiedy indziej.

O ile wielu świętych w hoodoo wiąże się z różnymi olejami, o tyle zazwyczaj mają one korespondencyjne znaczenie (wynikające z zawartych w nich ziołach i funkcji samych świętych). W przypadku Cypriana, sprawa wygląda nieco inaczej. Bo czemu akurat trzy oleje? Jedyną odpowiedzią o jakiej możemy pomyśleć jest oczywiście ponownie nawiązanie do chrześcijaństwa. Cyprian zanim został ogłoszony świętym, był przede wszystkim biskupem, i właśnie z tego powodu jest on z olejami związany o wiele bardziej niż jakikolwiek inny święty.

W kościele katolickim istnieją trzy różne oleje, które są konsekrowane przez biskupów. Pierwszym z nich jest Oleum Infirmorum (olej chorych), służący namaszczaniu chorych podczas modlitwy o zdrowie. Identyczną funkcję przyjmuje on w przypadku pracy z Cyprianem: leczenie, oczyszczenie, ochrona. Jak jednak wiemy, Cyprian zawsze dodaje do kościelnych elementów pewnego heretyckiego twistu – w tym wypadku będzie to możliwość wykorzystania tego oleju do zdejmowania czarów innych magów.

Drugim olejem jest Oleum Catechumenorum (olej katechumenów), którego używa się przed chrztem, ale również przy egzorcyzmach. Namaszczenie przed pierwszym sakramentem tak naprawdę również spełnia funkcję egzorcyzmującą. Identycznie używać go można w pracy z Cyprianem, jakkolwiek – ponownie czarowniczy twist. Egzorcyzm w swojej naturze, z punktu widzenia maga jest niemal identyczny do ewokacji. W obu przypadkach dochodzi do wiązania ducha, w pierwszym się go wypędza, a w drugim można z nim paktować (abstrahując już od tego, że sam akt przywołania jest formą paktu). Dlatego olej ten świetnie nada się do namaszczenia w trakcie rytuałów ewokacyjnych.

Ostatnim olejem jest Sanctum Chrisma (święte krzyżmo), olej, który uważany jest za najważniejszy w kościele. Służy on bowiem konsekracji wszystkich przedmiotów liturgicznych, ołtarza, a niegdyś nawet ścian i posadzek kościołów. Używa się go również do namaszczenia biskupów. Jest to ten sam olej, o którym była mowa w księdze Henocha, a którego archanioł Michał użył do namaszczenia proroka i przemienienia go w anioła Metatrona. Co ważne, bazą wszystkich tych olejów jest oliwa z oliwek. Teolog Margharet Parker uważa, że oliwa reprezentuje żywicę Drzewa Życia, i dlatego przemienia wszystko, czego dotknie w coś, co jest fizycznie boskie.

W kościele koptyjskim olej ten ma nawet pewne nekromantyczne naleciałości. Wierzą oni bowiem, że pierwszy święty olej został stworzony przez apostołów, którzy zebrali wonne kadzidła i przyprawy służące namaszczeniu ciała Chrystusa i zalali je czystą oliwą modląc się nad nimi.

Pytanie, czy przeciętny czarownik nie będący biskupem może przygotować te oleje i je konsekrować? Gdyby nie mógł, ten tekst by nie powstał. Użycie naszej osobistej więzi z Cyprianem jest wystarczające do konsekrowania tych olejów. Tak po prawdzie wygląda to tak, że On konsekruje te oleje naszymi rękoma, a my konsekrujemy je w zgodzie z jego biskupim autorytetem.

SKŁADNIKI POTRZEBNE DO PRZYGOTOWANIA TRZECH OLEJÓW

Poniżej podam składniki, których użyłem do przygotowania każdego z olejów oraz procedurę przygotowania. Składniki we wszystkich przypadkach należy poddać maceracji w oliwie – w zależności od oleju, przez różny okres. Po opisaniu technikaliów opiszę elementy rytualne.

Oleum Infirmorum

EtapyPierwszyDrugi
Składniki15g mirry
15g olibanum
15g kopalu
15g arcydzięgla
Oliwa w ilości zakrywającej składniki
5g kwiatu akacji
5g kopalu
5g mirry
5g olibanum
ProceduraZgnieć i maceruj składniki w oliwie. Umieść je w szklanym naczyniu i dolej więcej oliwy by zakryć zioła. Odstaw to na ołtarzu na dwa tygodnie, mieszając codziennie.W nowym pojemniku umieść składniki i odcedź zawartość pierwszego do drugiego naczynia. Pozostaw olej na ołtarzu przez kolejny tydzień.
   
KAŻDY ETAP WIĄŻE SIĘ Z DZIAŁANIEM RYTUALNYM, KTÓRE OPISANE JEST PONIŻEJ

Oleum Catechumenorum

EtapyPierwszyDrugi
Składniki20g korzenia Królowej Elżbiety
20g galangalu
20g cynamonu
20g imbiru
5 kropel olejku cynamonowego
3 krople olejku imbirowego
Oliwa w ilości zakrywającej składniki
ProceduraUmieść cały korzeń Królowej Elżebiety i korzeń Galangalu w słoiku z wysuszonym imbirem i cynamonem. Dolej oliwy, tak by zakryć zioła, a następnie dodaj powoli pięć kropel olejku cynamonowego oraz trzy krople olejku imbirowego. Za pomocą zmian liczby kropel możesz regulować intensywność i rodzaj zapachu tego oleju. Zamknij naczynie i odstaw je na ołtarz na 21 dni. Potrząsaj nim każdego dnia, by przemieszać składniki.Etapem drugim przy tym oleju jest konsekracja właściwa opisana niżej.
   
KAŻDY ETAP WIĄŻE SIĘ Z DZIAŁANIEM RYTUALNYM, KTÓRE OPISANE JEST PONIŻEJ

Sanctum Chrisma

EtapyPierwszyDrugi
Składniki20g olibanum
20g mirry
Oliwa zakrywająca składniki
5g ruty
5g cynamonu
5g tataraku
5g anyżu
1 liść laurowy
3 krople olejku cedrowego
9 kropli olejku z mirry
ProceduraW słoiku zmiażdż i maceruj olibanum i mirrę w oliwie. Pokryj je większą ilością oliwy, zamknij słowik i umieść na ołtarzu. Pozostaw na 9 dni.Weź cały liść laurowy i napisz na nim: “In principio erat verbum et verbum erat apud deum et deus erat verbum.” Umieść go w innym słoiku wraz ze składnikami drugiego etapu. Przecedź olej z pierwszego słoika do drugiego. Dodaj olejki eteryczne i odstaw słoik na kolejne 9 dni.
   
KAŻDY ETAP WIĄŻE SIĘ Z DZIAŁANIEM RYTUALNYM, KTÓRE OPISANE JEST PONIŻEJ

PRZYGOTOWANIE RYTUALNE

Jako, że procedura konsekracji tych olejów nie jest do końca jasna postanowiłem samodzielnie zaprojektować szkielet magicznej operacji potrzebnej do ich przygotowania. Jak szybko zuważycie, w wyniku czasu oczekiwania na macerację poszczególnych olejów będziecie zmuszeni powtarzać proces rytualny wielokrotnie dla uzyskania wszystkich trzech olejów. Ja sam przygotowałem wszystkie potrzebne składniki i rozpocząłem pracę nad wszystkimi trzema olejami jednocześnie. Efektem tego było zminimalizowanie liczby rytuałów. Poniższa oś czasu pokazuje opcjonalną formułę rytualną dla całego procesu wszystkich olejów.

Rytuały wymagają dodatkowych składników:

  • Kadzidło
  • Alkohol do złożenia w ofierze
  • Dwie świece ołtarzowe
  • Osiem fioletowych świec (lub po prostu z wosku pszczelego)
  • Minimum 6 szklanych naczyń, w których będziesz przygotowywać oleje na różnych etapach
  • Lejek i sitko lub materiał do odcedzania olejów

Rytualne Oczyszczenie

Aby przygotować siebie do rytuału ja sam pościłem na dzień przed nim, a przed samym rytuałem brałem oczyszczającą kąpiel w wodzie z solą. Pomocna może się tutaj okazać formuła “Asperges me, Domine, hyssopo et mundabor, Lavabis me, et super nivem dealbabor. Miserere mei, Deus, secundum magnam misericordiam tuam.” wymawiana w trakcie oczyszcającej kąpieli. Sam post zaś najlepiej przeprowadzić w ten sposób, że po porannym posiłku składającym się z owoców/warzyw i chleba należy wstrzymać się od jedzenia do czasu rytuału. Należy unikać też spożywania produktów odzwierzęcych, kofeiny, alkoholu, nikotyny i innych używek. Post dotyczy również sfery seksu. Jeżeli ktoś planuje wykonywać rytuał dopiero nocą, może pościć od wschodu Słońca do czasu po rytuale. Jedząc jednak kolację dzień wcześniej – najlepiej lekkostrawną. Po rytuale należy zjeść lekki posiłek aby odzyskać nieco sił.

OGÓLNY SZABLON RYTUALNY

Każdy lubi gotowce prawda? Opiszę w jaki sposób można przeprowadzić każdy rytuał według dokładnie tego samego szablonu (z drobną różnicą dotyczącą ostatnich konsekracyjnych rytuałów).

  • Przygotowanie wszystkich potrzebnych narzędzi i składników w świątyni
  • Kąpiel i ubranie szat
  • Przejście do świątyni i zamknięcie za sobą drzwi
  • Odpędzenie profanów
  • Modlitwa rozpoczynająca
  • Wezwanie Cypriana przy jego ołtarzu
  • Wznoszenie mocy
  • Przygotowanie olejów
  • Wezwanie Cypriana do ich pobłogosławienia / Konsekracja poprzez Cypriana
  • Złożenie ofiary
  • Zamknięcie rytuału

RYTUAŁ

Odpędzenie profanów: Po zamknięciu drzwi za sobą, wypowiedzcie formułę “Przemawiam wyłącznie do tych, którzy mają prawo słuchać: odejdźcie profani i zamknijcie drzwi. Hekas Hekas Este Bebeloi, Hekas Hekas Este Bebloi, Hekas Hekas Este Bebeloi!”

Podejdźcie do ołtarza poświęconego Cyprianowi, zapalcie dwie świece ołtarzowe i uderzcie w dzwonek dziewięć razy. Następnie wymówcie Modlitwę otwierającą:

W imię wielkiej i potężnej mocy Bożej wzywam wzniosły wpływ świętego Cypriana w Chrystusie Jezusie. Proszę cię, abyś był moim mentorem i mistrzem na mocy łaski udzielonej Ci przez Boga Wszechmocnego, który był, który jest i który zawsze będzie.

Nauczyłeś się kontrolowania burz na górze Olimp, rzucania uroków w Argos, tajemnic rzemiosła czarownic w Tauropolis, nekromancji wśród grobów Sparty i inkantacji w Memfis. Wreszcie w Antiochii, przyciągnięty mocą, znalazłeś łaskę Chrystusa.

O Święty Cyprianie, Ty, który w równym stopniu uczestniczysz we Mszy Świętej i Sabacie, pobłogosław moje wysiłki, aby iść za Tobą na Twojej drodze. Ty, który przebywałeś z aniołami, diabłami i duchami ziemskimi, daj moc rozkazywania duchom, tak jak Ty to robiłeś, a przed Tobą Salomon i Manasses.

Dziękuję Ci Panie za liczne dary natury i łaski, którymi wzbogaciłeś duchowy skarbiec swojego najwierniejszego sługi św. Cypriana. Dziękuję Ci, mój Opiekunie, za szczególne łaski, jakie otrzymałem dzięki Twemu potężnemu wstawiennictwu.

O Cyprianie Taumaturgu: Święty i Czarowniku, Męczenniku i Magu, pobłogosław mnie. Weź moje modlitwy i zaklęcia i uczyń je swoimi. Kiedy Pan je usłyszy, nie zignoruje ich, przestaną być moimi słowami, ale staną się twoimi.

Następnie przywołajcie Cypriana poniższym zaklęciem, stukając w ołtarz, tak jakbyście pukali do drzwi przy każdej linijce wezwania.

Święty Cyprianie z Antiochii urodzony z pogańskich rodziców, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii poświęcony bogu Appolinowi, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony magii w Olympos, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony iluzji w Argos, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony czarostwa w Tauropolis, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony nekromancji w Sparcie, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony zaklinania w Memfis, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii nauczony astrologii w Chaldei, przywołuję Cię!
Święty Cyprianie z Antiochii, mistrzu wszelkich nauk okultystycznych objaw się i dopomóż w dziele, którego dokonywać będę!
Amen!

To jest moment, w którym należy ponownie wyciszyć swój umysł i wznieść w sobie moc, można uzyskać to na różne sposoby, osoby zaznajomione z techniką Środkowego Filaru lub krążenia świetlistego ciała mogą wykorzystać ją w tym punkcie. Inna metoda związana jest bezpośrednio z gnozą Cyprianiczną. Należy usiąść i wziąć trzy głębokie wdechy. Skupić się na swojej czaszce, zamknąć oczy i wyobrazić nad głową ukrzyżowanego Chrystusa, cierpiącego i krwawiącego – ofiarę Boga dla siebie samego. Krzyż łączy się z waszą głową. Zobaczcie jak krew spływa po nim na waszą czaszkę. Zwizualizujcie jak zarówno ona jak i krew stają się krystalicznie przejrzyste. Skupcie swoją uwagę na punkcie znajdującym się z tyłu waszej czaszki, trzy palce nad miejscem, w którym kregosłup łączy się z czaszką. Poczujcie jak ten punkt napełnia się mocą, gdy dociera do niego krew. Kontynuujcie tę medytacyjną praktykę, do momentu, aż poczujecie, że możecie przejść dalej do mechanicznej części rytuału.

Rozdzielcie, ścierajcie i mieszajcie składniki zgodnie z przepisami i umieście każde z nich w odpowiednich naczyniach. Zalejcie je oliwą i zapieczętujcie. Następnie postawcie na każdym z nich jedną świeczkę i odpalcie je od jednej ze świec ołtarzowych. Przy każdej zapalanej świecy poproście św. Cypriana o uświęcenie i pobłogosławienie danego oleju. Możecie użyć prostej formuły w stylu “Święty Cyprianie napełnij mocą i błogosławieństwem olej ten – Oleum Infirmorum / Oleum Catechumenorum / Sanctum Chrisma – by służył w wielkim dziele, którego dokonywać będę.” Identyczną formułę można zastosować podczas drugiego etapu przygotowywania oleju, kiedy to zlewamy go do nowego naczynia z nowymi składnikami.

W przypadku odprawiania ostatniego rytuału, konsekrującego, w którym to przelewamy gotowy olej do osobnych, docelowych naczyń, przy zapaleniu świec należy w tym punkcie wymówić inne konsekracyjne formuły. Są to tradycyjne kościelne formuły stosowane przy konsekracji tych olejów z dodatkową formułą związaną ze Św. Cyprianem. Oto one:

Oleum Infirmorum

Boże, Ojcze wszelkiej pociechy, Ty przez swojego Syna chciałeś leczyć cierpienia chorych, wysłuchaj łaskawie modlitwy pełnej wiary: prosimy Cię, Boże, ześlij z niebios Twojego Ducha Świętego Pocieszyciela, by Jego moc przeniknęła ten olej, który za Twoją sprawą wydało żywe drzewo dla pokrzepienia ciała. Niech Twoje święte błogosławieństwo sprawi, by ten olej stał się ochroną dla ciała, duszy i ducha każdego, kto będzie nim namaszczony, aby uwalniał od wszelkich cierpień, chorób i słabości. Boże, niech to będzie Twój święty olej dla nas przez Ciebie poświęcony, w imię naszego Pana Jezusa Chrystusa.

O św. Cyprianie, Ojcze Magii, rozwiąż czary i sidła, które nas trapią. Tak jak olej ten uwalnia cierpiących od bólu i chorób, tak też może uwolnić nas od więzów i czarów nałożonych na nas przez demony lub duchy oraz przez żywych lub umarłych. Mocą Ducha Świętego i znajomością świętej magii uwolnij swoich oddanych uczniów i chroń nas od wszelkich czarów.

Oleum Catechumenorum

Boże, mocy i obrono Twego ludu, Ty stworzyłeś olej, symbol siły, racz pobłogosławić ten olej, udziel męstwa katechumenom, którzy będą nim namaszczeni, aby przyjmując mądrość i moc od Ciebie rozumieli głębiej Ewangelię Chrystusa, śmiało podejmowali trudy chrześcijańskiego życia i stawszy się godnymi przybrania za synów, radowali się z odrodzenia i życia w twoim Kościele. Przez Chrystusa, Pana naszego.

O św. Cyprianie, tchnij w ten olej katechumenów i niechaj wszyscy, którzy zostaną nim namaszczeni, będą chronieni i niezniszczalni. Jak daje moc odpędzania demonów i duchów mocą świętej przysięgi, tak też niechaj przyzywa je na mocy tej samej przysięgi. Niech siły, które powstrzymują demony od krzywdy, zobowiązują je również do służby.

Sanctum Chrisma

Boże, od Ciebie pochodzi wszelki wzrost i postęp duchowy, przyjmij łaskawie hołd radosnej wdzięczności, jaki Ci składa przez nasze usta Kościół pełen wesela. Ty bowiem na początku kazałeś ziemi zrodzić drzewa wydające owoce, w wśród nich drzewa dostarczające oliwy, która miała służyć do przyrządzania krzyżma świętego. Już Dawid oglądając duchem proroczym sakramenty Twej łaski, zapowiedział w pieśni, że namaszczenie olejem rozweseli nasze oblicza. A gdy wody potopu obmyły świat z jego grzechów, gołębica zwiastowała ziemi pokój przynosząc gałązkę oliwną, zapowiedź przyszłego daru. Znaki te w czasach Nowego Przymierza wyraźnie się spełniły, gdy po zgładzeniu w wodzie chrztu wszystkich popełnionych występków, namaszczenie tym olejem sprawia, że nasze twarze jaśnieją radością i pokojem. Dlatego też Mojżeszowi, Twojemu słudze, wydałeś polecenie, by swego brata Aarona, po uprzednim obmyciu wodą, ustanowił kapłanem przez namaszczenie tym olejem. Jeszcze większe wyróżnienie spotkało ten olej, gdy Twój Syn, a nasz Pan Jezus Chrystus, zażądał od Jana obmycia w wodach Jordanu. Wtedy bowiem zesłałeś nań Ducha Świętego w postaci gołębicy, a głosem z nieba dałeś świadectwo, że On jest tym Jednorodzonym, w którym sobie najbardziej upodobałeś. W ten sposób chciałeś wyraźnie potwierdzić, że Jego to prorok Dawid w natchnieniu wysławiał pieśnią jako namaszczonego olejem radości przed tymi, co losy z Nim dzielą.

Błagamy Ciebie, Boże, uświęć swoim błogosławieństwem ten olej, niech go przeniknie moc Ducha Świętego za współdziałaniem potęgi Chrystusa, Twojego Syna. Od Jego świętego imienia wzięło swą nazwę krzyżmo, którym namaszczałeś kapłanów i królów, proroków i męczenników. Niechaj Twoja moc uczyni to krzyżmo sakramentalnym znakiem pełnego zbawienia i życia dla tych, którzy mają się odnowić przez obmycie wodą chrztu świętego. Niech wszyscy ochrzczeni przeniknięci świętym namaszczeniem i uwolnieni od grzechu pierworodnego staną się Twoją świątynią i wydają woń niewinnego życia. Niech zgodnie z Twoim postanowieniem otrzymując godność królewską, kapłańską i prorocką przyobleką się w szatę niezniszczalnej łaski. Niechaj dla odrodzonych z wody i Ducha Świętego olej ten stanie się krzyżmem zbawienia i sprawi, by mieli oni uczestnictwo w życiu wiecznym i współudział w chwale niebieskiej. Przez Chrystusa, Pana naszego.

O Cyprianie, Męczenniku i Magu, Święty i Czarowniku natchnij ten olej i uświęć go Prawdziwie! Tak jak Duch Święty zstąpił na Chrystusa, tak Ty zstąp w ten olej i przemień go w płynny ogień. Niech wszystko, czego dotknie, zostanie oddzielone, oczyszczone i uświęcone; w pełni przemieniony i uniesiony w świetle. Amen.

Rozpalamy kadzidło i nalewamy do kielicha alkoholu. Wzywamy Cypriana i składamy mu ofiarę mówiąc: “Składam tę ofiarę o Wielki Cyprianie w imieniu i honorze TwoimTy, który masz posłuch między duchami niebiańskimi i piekielnymi przyjmij ją i raduj się nią.

Na koniec odmawiamy zamykającą modlitwę o mądrość i moc.

O Panie, Oczyść mój umysł krwią Twojej łaski
Obmyj mnie z mego zrozumienia ciała
Aby zrozumienie ducha zmieszało się z moją duszą

O Cyprianie, Męczenniku i Magu, Czarowniku i Święty!
Spraw by zamieszkała we mnie wiara, która pomoże dostrzec Twoje tajemnice,
abym widział cię takim, jakim jesteś, a nie takim, jakim jestem ja.
Stwórz we mnie oczy, abym widział Twoimi oczami,
czego nie mogę zobaczyć własnymi.
Stwórz we mnie uszy, abym mógł słyszeć zaklęcia i duchy
Tak jak Ty je słyszysz.
Stwórz we mnie pragnienie gnozy,
Abym mógł postępować tak, jak ty postępowałeś.
Jak moc doprowadziła cię do łaski,
Niech łaska doprowadzi mnie do mocy.
Amen

Możecie teraz pożegnać Cypriana, zgasić świece na ołtarzu. Pozostawcie na nim ofiarę i świece płonące na naczyniach z olejami. One muszą wypalić się do końca. Jeśli obawiacie się zostawić je do czasu wypalenia możecie przeciągnąć cały rytuał do momentu aż to się stanie pozwalając sobie na medytację o procesie rytualnym i celu, jaki chcecie osiągnąć. To również opcjonalnie dobry moment na osobną pracę magiczną niezwiązaną z tym konkretnym rytuałem – na przykład ćwiczenia z czarnym lustrem do czasu, aż świece się bezpiecznie dopalą.

Jeśli komuś podobają się etykietki, to mogę w sumie je tutaj udostępnić do wydruku dla chętnych.